FAQ – czyli pytania i odpowiedzi dotyczące kas fiskalnych

FAQ – czyli pytania i odpowiedzi dotyczące kas fiskalnych

Rate this post

Przed przedsiębiorcą stawiającym pierwsze kroki w handlu lub usługach detalicznych staje trudny temat kasy fiskalnej. Nie każdy jest prawnikiem czy księgowym, pojawia się wiele wątpliwości. Zebraliśmy najpopularniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące kas fiskalnych. Bardziej wnikliwych zapraszamy do innych artykułów na naszej stronie – w aktualnościach i poradniku podatnika.

Czy jest obowiązek umieszczania NIP-u na paragonie fiskalnym?

Według rozporządzenia Ministra Finansów, na żądanie nabywcy, istnieje obowiązek umieszczenia na paragonie numeru NIP (o ile kasa ma taką możliwość). Umożliwi to wystawianie za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę tzw. faktury uproszczonej. Jedyny warunek to kwota należności nie przekracza 450zł.

Jak prowadzić ewidencję w przypadku awarii urządzenia fiskalnego?

W przypadku, gdy z przyczyn nie zależnych od podatnika, nie może być prowadzona na kasie ewidencja obrotu, podatnik zobowiązany jest do korzystania z kasy rezerwowej. Jeśli jej nie posiada wówczas nie może prowadzić sprzedaży.

Co zrobić w przypadku zwrotu/reklamacji/pomyłki na kasie fiskalnej?

Cechą kasy fiskalnej jest to, że raz zapisanej na kasie sprzedaży nie można ani wycofać, ani poprawić korzystając z funkcji urządzenia.

Reklamacje i zwroty towarów

W przypadku reklamacji zakupionego przez klienta towaru/usługi trzeba skorygować dokonaną sprzedaż na kasie fiskalnej. Takie zdarzenie należy zapisać w specjalnie przygotowanej ewidencji korekt, która powinna zawierać:

  • datę sprzedaży
  • nazwę towaru lub usługi (ew opis)
  • termin dokonania zwrotu lub reklamacji
  • wartość brutto oraz podatku związanego z tą wartością
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży
  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Ewidencja błędów

Ze względu na możliwość popełnienia błędu (np. ludzkiej pomyłki, niezdecydowania klienta), koniczne jest prowadzenie rejestru błędów, który powinien zawierać:

  • wartość brutto i podatek błędnie zewidencjonowanej sprzedaży
  • oryginał paragonu fiskalnego
  • krótki opis przyczyny i okoliczności błędu

Po wpisaniu błędu do tej ewidencji, sprzedaż należy ponownie wpisać na kasę w prawidłowej wysokości.

Jak wygląda odczyt/likwidacja pamięci urządzenia fiskalnego?

Likwidacja kasy/drukarki fiskalnej wiąże się z odczytem zawartości pamięci fiskalnej. Dokonuje tego autoryzowany serwisant.

Kto może zmienić stawki podatku na urządzeniu fiskalnym?

Zmianę stawek podatkowych w urządzeniu fiskalnym można wykonać samodzielnie albo zlecić to serwisowi. Jeśli zmiana ta będzie dokonywana przez podatnika, nie trzeba jej odnotowywać w dokumentach, w przeciwnym wypadku pojawi się nowy wpis w książce serwisowej.

Jak zaprogramować bazę towarową na kasie fiskalnej?

Nazwa towaru lub usługi musi być na tyle sprecyzowana, aby można było dokładnie określić co zostało zakupione przez nabywcę. Prawidłowość bazy towarów często weryfikowana jest przez urzędników skarbowych.  Dla przykładu niepoprawne będzie użycie nazwy “Warzywa”, konieczne będzie użycie nazwy “pomidory”. W przypadku jednak kiedy mamy duży asortyment pomidorów, trzeba będzie to jeszcze uszczegółowić np. “pomidory koktajlowe 500g”.

FAQ pytania i odpowiedzi dotyczące kas fiskalnych

Przedstawiliśmy najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi dotyczące kas fiskalnych z jakimi spotykamy się na co dzień. Jeśli nurtują Państwa dalsze wątoliwości zapraszamy do kontaktu.